maandag 28 mei 2012

Extra: 'Flits!'


Op donderdag 12 januari 2012 kregen alle zesdejaars op school het toneelstuk ‘Flits!’ van Wim Geysen te zien, opgevoerd Jan Hardies. Het is een deel van een sensibiliseringsproject in verband met verkeersveiligheid en de gevolgen van rijden onder invloed. Enkele bedenkingen…

Verwachtingen:
Ik weet eigenlijk nog niet zoveel over het toneelstuk dat we te zien zullen krijgen. Er werd ons op voorhand te weinig informatie gegeven. We wisten zelfs niet waar of wanneer de voorstelling zou plaatsvinden. Uit het artikel dat ik heb opgezocht valt er gelukkig wel wat af te leiden.

Mening:
Ik was eerlijk gezegd heel aangenaam verrast door het toneel.
Wat mij vooral aansprak was de directe manier waarop de acteur overkwam. Al van bij zijn entree – in ondergoed op het podium – had hij het publiek mee. Niet alleen acteerde hij oprecht, hij kende ook de wereld van de jongeren, en hij wist precies hoe hij de aandacht moest vasthouden. Hij kwam hierdoor heel sympathiek over. Bovendien werd het makkelijk om je in te leven in het verhaal; het was herkenbaar.
De sfeer zat al van bij het begin goed, er werd gegrinnikt, gelachen met de herkenbare situaties,… Maar van zodra het ‘serieus’ werd en het publiek begon te voelen dat er onheil aan zat te komen, veranderde de sfeer. En toen, op het moment, hét moment van het toneelstuk, verstomde de zaal. Het geroezemoes was plots verdwenen, het werd ijzig stil. Kippenvelmoment dus.
De opvallende entree... 

Door die inleving vond ik dit toneel best bijzonder. Ik heb gelachen, kippenvel gehad, bijna gehuild… Ik denk dat dit toneelstuk mij heel lang gaat bijblijven, omdat het mij geraakt heeft. (O zo cliché, maar o zo waar.)
Nog iets wat mij wel beviel was de originele uitvoering van het toneel; de afwisseling tussen de filmpjes op het scherm en de acteur. De interactie tussen deze twee, en ook de interactie tussen de acteur en het publiek, waren super.

Eén minpuntje aan het stuk: ik vond het vrij voorspelbaar. Zonder enige voorkennis kon ik al na enkele minuten raden dat het zou gaan over alcohol achter het stuur en verkeersslachtoffers. Dat vond ik eerst een beetje jammer, maar later werd dit ruimschoots goedgemaakt door de diepgang en meeslependheid van het toneelstuk.

Recensie:
FASCINEREND EN GEËNGAGEERD WOORDKUNSTENAAR 
Eén van de sterkste Vlaamse debuten is vast en zeker Lek uit 1997 van Wim Geysen (1970). Jammer genoeg viste dit schitterend wek naast de ASLK-Prijs voor het literaire debuut. Het was echter het begin van een INDRUKWEKKENDE carrière. Wim publiceerde nog enkele knappe werken zoalsVuur (1999) en Spiegelschrift(2001) in samenwerking met Bart Demyttenaere.Ondertussen had hij ook het theatervirus stevig te pakken. Zijn literaire werken herschreef hij tot theatermonologen. Ook op de planken weet hij de toeschouwer aan hun stoel te nagelen van pure fascinatie. Toch moet hij het absoluut niet hebben van ondersteuning van even sterke podiumbeesten als hijzelf is. In zijn laatste productieTILT, een aanrader trouwens, heeft hij gezelschap van de ongeëvenaarde Aafke Bruining en de muzikant Jan Blieck. Maar meestal staat hij alleen voor een publiek dat werkelijk aan zijn lippen hangt. Die man heeft puur magie over zich. Door zijn verbluffende ‘body language’, zijn stemintonatie en vooral zijn gelaatsexpressie weet hij meer emotie en fascinatie op te wekken, dan een heel gezelschap samen. Poëzie, lust, angst, verdriet en vreugde wisselen om de seconde op zijn gezicht en maken zijn personages levensecht. Met FLITS  kende hij zijn grote doorbraak. Deze theatermonoloog over tieners en weekendongevallen schreef hij op vraag van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Gezien de schrijnende actuele thematiek en de topprestatie van Wim Geysen, helemaal in de huid van een jonge man die zijn opspelende hormonen en frustraties wil botvieren in agressief rijgedrag, sloeg FLITSin als een bom. Tijdens de monoloog wordt het verhaal van de jongeren geprojecteerd op een groot scherm. Animatiefilmpjes, videospelen en popmuziek geven het theaterstuk de uitstraling van een videoclip. Maar uiteindelijk wordt het hele stuk gedragen door één man die schreef, regisseerde en zich telkens opnieuw in elke voorstelling voor honderd procent geeft. Ondertussen is het stuk al meer dan 150 keer gespeeld en de aanvragen blijven nog steeds toestromen.  FLITS  was voor Wim Geysen zeker geen monoloog die hij na vertoning van zich afschudde om na afloop heerlijk te relaxen. Hij raakte meer en meer bij de thematiek ervan betrokken, omdat na afloop gewoonlijk nog een korte nabespreking volgt waarin hij ook vertelt over de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen en haar doelstellingen.

Toch vond hij dat hij meer moest doen met het verhaal en het verdriet van nabestaanden van jonge verkeersslachtoffers. De gedreven literator werd in hem wakker en hij besloot de getuigenissen van deze mensen op papier te zetten. In heel Vlaanderen ging hij ouders van in het verkeer omgekomen jongeren interviewen. Het was een ingrijpende belevenis in zijn leven die hij heel gevoelig en zonder enige sensatiezucht in zijn nieuwste werk Zonder afscheid – Als je kind sterft in het verkeer, heeft verwerkt. Je kunt het in alle opzichten een taboedoorbrekend werk noemen. Mensen weten niet hoe ze met het verdriet en het verlies van een ander moeten omgaan. Ze vluchten ervan weg. Dit boek maakt het wegvluchten echter moeilijk. Ook al leg je het neer, telkens grijp je ernaar terug. Je kunt stellen dat hij terug bij zijn debuut aangeland is; Eenmaal Lek je in zijn ban had liet je het niet meer los en Zonder afscheid is hier de non-fictie versie van. De auteur geeft mensen de ruimte om de chaos die de plotse dood van een kind veroorzaakt, aan de buitenwereld te tonen. Voor hem hoeven ze hun woorden niet te wikken en te wegen, ze hoeven zich niet te schamen of een masker op te zetten. Niets menselijk is hem vreemd en hij laat dat ook duidelijk blijken door zijn manier van vragen stellen. Dit schitterende boek dat het totaal moet hebben van zijn sereniteit en het vakmanschap waarmee het geschreven is, […]


Net zoals in de recensie staat beschreven, was het toneelstuk echt aangrijpend. Het sloeg in als een bom, vanwege zijn gevoeligheid en ‘echtheid’; oprechtheid.
Zoals ik al vertelde en hier ook in de recensie staat, gaf de afwisseling tussen de projecties en muziek en de acteur het stuk het uitzicht van een videoclip, nog een element uit de wereld van de jongere.

Mijn toekomst als theaterbezoeker:
Daar waar ik normaal niet zo’n fan ben van ‘modern’ toneel, en daarmee bedoel ik zoals bij Flits de combinatie van projectie en slechts één acteur, denk ik dat ik in de toekomst vaker naar dit soort monoloogtheater zal gaan kijken. Ik heb eigenlijk ingezien dat menselijke interactie (tussen de acteurs dan) niet het allerbelangrijkste onderdeel van een toneelstuk hoeft te zijn.

Een filmpje...
Wim Geysen en Jan Hardies op bezoek bij Studio tv oost, naar aanleiding van de 600ste voorstelling van 'Flits!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten